Wednesday, August 20, 2008

Majlis Penutupan Bicara Tani Peringkat Negeri Sarawak 2008


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْبَصِيْرِ لِعِبَادِهِ الْحَكِيْمِ فِى صُنْعِهِ الْعَظِيْمِ بِتَدْبِيْرِهِ الْقَدِيْرِ الْمُقْتَدِرِ الْعَزِيْزُ الْجَبَّارِ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، الَّذِىْ أَرْشَدَنَا إِلَى التَّفَكُّرِ فِى خَلْقِ اللهِ لِنَزْدَادَ إِيْمَانًا إِلَى إِيْمَانِنَا وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

اَللَّهُمَّ يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَ اْلإِكْرَامِ
Kami merafakkan kesyukuran kehadrat-Mu di atas keizinan dan limpah kurnia-Mu, maka dapatlah kami berkumpul dan menjayakan Majlis Penutupan Rasmi Bicara Tani 2008 oleh Yang Amat Berhormat Pehin Sri Dr. Hj, Abdul Taib bin Mahmud, Ketua Menteri Sarawak yang kami kasihi, semoga majlis yang mulia ini dianugerahkan keberkatan, kesejahteraan, kekuatan, hidayah dan kesihatan yang berkekalan agar kami dapat terus memakmurkan muka bumi anugerah pemberianMu ini dan Mudah-mudahan segala nikmat di bumi yang bertuah ini kami berjaya memanfaatkannya.

اَللَّهُمَّ يَا رَحْمـنُ يَارَحِيْمُ
Bersempena dengan majlis yang penuh mulia ini, mudah-mudahan ianya akan menarik minat dan menggalakkan masyarakat melibatkan diri dalam sector pertanian dan industri asas tani serta bersikap prihatin terhadap isu-isu yang berkaitan dengan pertanian. Jauhkanlah kami daripada persengketaan dan perbalahan, dengki khianat , bersifat tamak dan haloba dalam mengejar kepentingan peribadi tanpa mengambil kira kepentingan masyarakat dan alam sejagat.

يَا مَالِكَ السَّمـوَاتِ وَاْلأَرْضِ
Kurniakanlah kami ilham dan pemikiran yang bernas agar masalah-masalah yang dihadapi dapat diatasi dengan cara yang terbaik ke arah mempertingkatkan sumber pendapatan dan sekaligus dapat merangsang dan memacu pertumbuhan ekonomi negeri dan Negara kami ke arah menjadi sebuah Negara yang aman, makmur, adil, berdaya tahan dan berdaya saing.

Ya Allah, Ya Tuhan kami, kami pohonkan limpah rahmat, taufik dan hidayah-Mu kepada pemimpin-pemimpin negeri dan Negara kami dan juga kepada seluruh rakyat. Mantapkanlah semangat, iltizam dan keazaman kami dengan penuh kesabaran dan bertawakkal kepada-Mu dalam memikul tanggungjawab ke arah membina dan membangunkan bangsa yang berdarjat dan membina tamadun yang bermartabat.
{رَبَّناَ ءَاتِناَ مِنْ لَّدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا} {رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ} وَصَلَّى الله ُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ.

No comments: